Amnestyskola

Mänskliga rättigheter gäller för alla människor alltid. Det är tyvärr inte självklart överallt i världen eller i Sverige.

Järfälla gymnasium har varit en Amnestyskola sedan 2016. Vi arbetar för att öka elevers kunskaper och mod att stå upp för sig själva och andra.

FÖRELÄSNINGAR

En gång om året bjuder vi in föreläsare på temat. Martin Schibbye och Jack Werner har varit här och hållit mycket viktiga och uppskattade föredrag.

Skolan har en egen Amnestygrupp som drivs av elever på skolan.

SKRIVA FÖR FRIHET

Vi skriver förstås också för frihet i den årliga globala kampanjen, där vi uppmärksammar situationen i världen. Mänskliga rättigheter gäller alla - och vi har ambitionen att alla elever ska delta i aktiviteter på skolan och öka antalet möten mellan skolans elever. Det kan vara så enkla saker som att fika tillsammans eller göra utflykter! Gemenskap och delaktighet skapar handlingskraft.

Vi har under hösten arbetat med mänskliga rättigheter inom ramen för vårt samarbete som Amnestyskola.

Amesty Sverige- årsmöte 2019

Den 10 maj åkte några elever som är med i skolans Amnestygrupp till Gävle för att vara med på Amnesty Sveriges årsmöte. En lärorik dag med massa intressanta pass avslutades med fin middag och fest. Foto Kamila Winiarska ES2

KUBPROJEKTET

Kubprojektet anordnas av Raoul Wallenberg Academy Länk till annan webbplats. och Friends Länk till annan webbplats.. Ett projekt där skolor över hela Sverige på olika sätt arbetar med mänskliga rättigheter. Vi har sen 2016 deltagit i projektet och fördjupat oss i Rätten till en nationalitet och Yttrandefrihet. Vår Kub fylldes med badrumsskåp där våra elever i miniatyr gestaltat Rätten till en nationalitet. Hela projektet gjordes med perspektivet hur varje människa kan göra skillnad.

Es2 framför kuben i Kungsträdgården år 2016

Kerstin Ellenfors