Sonja Kovalevsky dagarna

Två av våra natur och teknik elever deltog i Sonja Kovalevsky dagarna 2022 på Örebro Universitet. Konferensen är uppkallad efter Sonja Kovalevsky (1850–1891) som var en av sin tids mest framstående matematiker. År 1884 blev Sonja Kovalevsky Sveriges första kvinnliga professor och världens andra kvinnliga matematikprofessor

Öka intresset för matematikstudier

Sonja Kovalevsky-dagarna arrangeras för att öka intresset för matematikstudier bland ungdomar. Under Sonja Kovalevsky-dagarna fick eleverna ta del av en spännande och inspirerande blandning av föredrag, workshops, problemlösning, matematiktävling och social samvaro med god mat. Det kom nationella och internationella föreläsare från både universitet och näringsliv. Föreläsarna arbetar på Örebro Universitet, KTH, Swedbank, FOI, Blekinge Tekniska Högskola och Michigan State University.

Järfälla gymnasium deltog med 2 elever från naturvetenskapliga programmet och teknik programmet. Det blev lärorika dagar och väldigt uppskattat. Järfälla gymnasium arbetar med att kunna delta även kommande år.

Elev bredvid en rollup

År 1884 Länk till annan webbplats. blev Sonja Kovalevsky Sveriges första kvinnliga professor och världens första kvinnliga matematikprofessor.