Gå direkt till sidans innehåll

Unga Entreprenörer i Järfälla

Den 18 februari anordnade vi i den årliga mässan "Unga Entreprenörer i Järfälla" i Bas Barkarby. Eleverna visade upp sina egna tjänster, produkter och affärsidéer som de utvecklat i sina UF-företag under året. Syftet med mässan utöver att eleverna får visa upp sina UF-företag, är att ge de chansen att öva inför den stora regionala mässan som hålls den 11-13 mars i Westfield Mall of Scandinavia.

Invigning

Mässan invigdes av kommunstyrelsens ordförande Eva Ullberg (S)

Mässan invigdes av kommunstyrelsens ordförande Eva Ullberg (S) och Emma Feldman (M) och avslutas med en prisutdelning.

Min kultur

Årets affärsplaN
Florette UF

Motivering:

Affärsplanen är grunden i företaget, det är där man beskriver sin verksamhet, dels för sig själv men även för intressenter i omgivningen.

I detta dokument skrivs affärsidén ned och produkten förklaras. Mål med företaget kan utläsas samt prissättning och kostnader som företaget har och allt detta summeras i ett par ekonomiska rapporter.

Alla dessa områden är viktiga att vi på banken får information om för att vi ska förstå ett företags verksamhet och behov.

I den här kategorin vinner idag det företag som vi tycker utarbetat en tydlig och snygg affärsplan med en röd tråd som ger oss all den information vi behöver.

Företaget som vinner denna kategori har utöver en bra affärsplan idag även visat upp väldigt fina produkter. Vi önskar er all lycka till framåt.

Tävlingsvärd: Handelsbanken

Årets hållbarhetspris

Årets hållbarhetspris
Rescute UF

Motivering:

Modeindustrin står inför stora utmaningar när det gäller överproduktion och textilavfall. Varje år slängs mängder av textilier, vilket bidrar till både miljöproblem och ett slöseri med resurser.

Det här företaget har sett ett problem och skapat en lösning där de använder de resurser som redan finns producerade till ett nytt användningsområde. Ett verkligt sätt att arbeta med cirkulär ekonomi och i det här fallet minska textilavfallet och bidra till ett mer cirkulärt mode.

Det finns tydliga kopplingar mellan idé, logga, produkter och hållbarhetsmålen. Det finns även ett genomtänkt arbete med hållbarhet från råvara till leverans.

Genom att skapa scrunchies av återvunna kläder och överblivna tyger har de skapat en efterfrågad produkt av något som annars hade blivit ett problem.

Tävlingsvärd: Järfälla kommun- enheten för hållbar utveckling

Min kultur UF

Årets BÄSTA produkt
Cremesta UF

Motivering:

Genom hårt arbete, genomtänkta strategier och hög kvalitet på såväl produkt som gruppens arbete, har gruppen skapat höga försäljningssiffror och god marginal. Deras produkt har en etablerad plats på marknaden och efterfrågan är stor.

Tävlingsvärd: Vasafiskerian

Årets Säljare

Årets BÄSTA säljare gymnasiet:
Cremesta: Ali Alishirvan

Motivering:

Du mötte min inledande fråga och fångade mig på ett öppet, aktivt och trevligt sätt. Du var stolt över er produkt. Du lyssnade in vad jag ville veta om ert företag och beskrev ert arbete med glädje.

Tävlingsvärd: Järfälla Rotaryklubb

Årets bästa säljare på Anpassad gymnasieskola

Årets BÄSTA säljare Anpassad Gymnasieskola:
Naturkonst

Tävlingsvärd: Kvarnen Rotaryklubb

Årets entreprenörskapspristagare

Årets entreprenörskapspris
Cremesta UF

Motivering:

Årets entreprenörskapspris tilldelas Cremesta UF ett UF-företag som har visat förmåga att hitta spännande produkter och nya kunder. Frukt, mat och nötter är något vi kan njuta av, både i vardagen och till fest. Att importera från utlandet gör inte upplevelsen sämre. De unga entreprenörer som vi vill uppmärksamma, genom att ge års Entreprenörskapspris – får oss njuta av pistagenötter och hasselnötter – så gott.

Tävlingsvärd: Företagarna i Järfälla och Nyföretagarcentrum i Järfälla

Årets Entreprenörpris

Årets sociala entreprenörer
BridgingTheGap UF

Motivering:

Årets pris går till ett företag som i sin starka vision bidrar till ökad social hållbarhet med målet till en ökad inkludering och tolerans för olikheter. Företagskonceptet och visionen ligger rätt i tid och är en ständigt relevant fråga för att öka den sociala inkluderingen mellan olika samhällsgrupper och områden. Genom att ge sin egen bild ”om orten” och inte såsom den utmålas minskar företaget på förutfattade meningar och skapar förståelse för människor och kulturer.

Bridging The Gap har en stark vision och kan med rätt fokus och passion nå ut till det svenska samhället genom sin konst skapad från oss till oss för oss alla.

Tävlingsvärd: Nordea

Årets hantverk

Årets hantverkare
Frågefokus UF

Motivering:

I en tid när ekonomiska frågor ständigt återkommer i medierna, i form av konjunktur, räntor, inflation och tullar så behöver vi alla veta vad det betyder. FrågeFokus UF bidrar på ett föredömligt sätt till ett kunskapslyft genom sitt frågespel med ekonomi som fokus. På ett såväl pedagogiskt som underhållande vis, med en kunnig, säljande och kompetent personal är valet enkelt.

Tävlingsvärd: Järfälla kommuns näringslivsavdelning

UF logga

Bakgrund

I Järfälla startade mässan "Unga Entreprenörer i Järfälla" för drygt 10 år sedan. Mässan har arrangerats i IKEA Barkarbys entré samt Jakobsbergs centrum och även digitalt pga pandemin. Vi är glada att mässan i år ägt rum i Bas Barkarby.