Tjejer till Elprogrammet

Vi vill tillsammans med RCO öka antalet kvinnliga tekniker. Det är brist på tekniker i säkerhetsbranschen och framför allt kvinnliga tekniker. RCO och Järfälla gymnasium har beslutat att göra något åt saken och har därför skapat ett projekt för ökad mångfald.

Det började med en grupp inom RCO Länk till annan webbplats. som funderade på vilka utmaningar som finns i säkerhetsbranschen.

Ett faktum är att det är stor brist på tekniker samtidigt som branschen är väldigt mansdominerad.

Vi tog fram ett konkret förslag på hur man skulle kunna ändra på detta säger Tarja Hillbom Välilä, kvalitets- och miljöansvarig på RCO.

Samarbetet med RCO

RCO och El och Energi programmet på gymnasiet träffades vid midsommar i fjol och fann varandra ganska snabbt, båda parter hade haft samma funderingar; hur ska vi få in fler tjejer på elutbildningen?

– Vi vill få fler ungdomar att söka sig till vår bransch och då framför allt unga kvinnor. Genom olika aktiviteter vill vi visa på hur kul det är, de stora möjligheterna som finns och att säkerhet verkligen är en framtidsbransch, säger Tarja Hillbom Välilä. En gemensam arbetsgrupp bildades som nu arbetar aktivt med olika aktiviteter för att öka antalet tjejer som söker till elutbildningen.

Samarbetet innebär bland annat att eleverna nu har RCO-produkter att arbeta med under sin utbildningstid och personal från RCO deltar vid olika event som t.ex. Öppet hus och Gymnasiemässor.

RCO har också startat ett samarbete med återförsäljaren Newsafe, när det gäller att hitta praktikplatser till elever vid gymnasiet.

Daniel Jidenius
Daniel.jidenius@jarfalla.se