Ida Andersson

Varför sökte du till Järfälla gymnasium?

För att jag ville rita en massa, det tycker jag är kul. Och så ligger skolan ganska nära där jag bor. Om man väljer det här programmet så måste man ju inte bli en konstnär, utan det finns ju flera möjligheter när man väl har fått ut utbildningen. Jag såg precis att man kan bli arkeolog, och det är någonting som jag insåg precis då att det vill jag ju kanske bli! Så den möjligheten att studera vidare finns alltid.

Hur är det att gå just ditt program?

Det är väldigt kul! Väldigt roligt att vara omkring en massa andra estetiska människor som har exakt samma intressen som en själv. Och så är det också skönt att få stöd från en lärare. Att rita är ju en solohobby och man blir van vid att jobba ensam, och man märker hur mycket det hjälper att ha andra runt omkring som kan komma förbi, ge en lite tips och stöd när man har kört fast.

Hur är maten på skolan?

Den är väldigt god. Jag äter alltid. Det är också schysst för mig som inte äter frukost så ofta att det serveras god mat. Om det är så att man inte gillar huvudmålet så får man alltid knäcke och färskt bröd med pålägg, och även soppa serveras alltid. Så det finns alltid andra alternativ. Och även ett kafé precis intill.

Vilken är din favoritkurs/ämne?

Just nu gillar jag Estetisk kommunikation, där får vi prova på allt möjligt. Nu ska vi testa på att filma en stumfilm. Det är väldigt roligt att få testa annat än att rita med penna och papper.

Vad gillar du mest i skolan?

Jag gillar att möjligheten att rita alltid finns. Det finns ett litet utrymme här där vi som går estet får vara. Det är alltid lugn miljö, det går att plugga eller att ta fram ett papper och rita runt, eller snacka. Det är en väldigt skön miljö allmänt i hela skolan och det uppskattar jag verkligen.

Hur har din första tid på skolan varit?

Det var nervöst i början men man kom in i det snabbt. Det har varit kul!