naturvetenskapsprogrammet

naturvetenskap

Emilie Gourie

Varför sökte du till Järfälla gymnasium?

Jag skulle börja här med en kompis. Jag har ett äldre syskon som gick här förut. Jag är nöjd.

Hur är det att gå just ditt program?

Det som är speciellt med natur är att vi laborerar väldigt ofta, i både kemi, fysik och biologi. Till skillnad från de andra linjerna. Inom kemin till exempel så laborerar vi flera gånger per månad, i princip varje lektion. Jag tycker det är väldigt viktigt för man får en djupare förståelse för hur saker och ting fungerar mer än att bara skriva i böckerna.

Det är faktiskt väldigt utmanande att gå natur men det samtidigt väldigt kul. Jag tror att vart man än går på natur så kommer det inte vara så lätt. Vi har väldigt duktiga lärare och väldigt drivna elever.

Hur är maten på skolan?

Jag är nöjd med maten i skolan just nu. Vi har en nybyggd matsal och väldigt mycket variation på maten. Det är en bred salladsbuffé, vegetariskt alternativ, köttalternativ, fisk ibland och så finns det nybakat bröd varje dag.

Vilken är din favoritkurs/ämne?

Kemi! Dels för att det är utmanande men samtidigt kräver det inte jättemycket för att förstå vad det handlar om. Vi har duktiga lärare i kemi vilket är bra för oss.

Vad gillar du mest i skolan?

Något som jag också tycker om med att gå på Järfälla gymnasium är att man skaffar väldigt mycket nya vänner här, oavsett om du inte känner folk innan du börjar här. Folk här är väldigt öppna och det är lätt att börja prata med någon även om ni inte känner varandra. Bortsett från studierna så är det väldigt skönt att på långa raster sitta och prata med kompisar, spela kort eller plugga tillsammans.