Träd blir papper

Individuella programmet på Anpassad gymnasieskola
visar ett utforskande miljöprojekt med återbruk och
hållbarhet som tema.
Deras arbete går att se måndag-lördag på HYLLAN i Jakobsbergs bibliotek. Utställningen pågår 9/4- 27/4

Temaarbete i flera ämnen

Projektet började med att eleverna tillsammans tittade på olika processer hur papper tillverkas och hur papper kan återanvändas till nya produkter.

Eleverna har studerat trä på olika sätt, inklusive fiberriktningar, mönster, struktur och träds årsringar. Vi har undersökt olika sätt att tillverka och färga egna papper genom att använda naturliga färgämnen som blåbär, rödbeta, lökskal, gurkmeja och därefter har de skapa vackra och unika pappersmaterial.

Tryck

Eleverna har fått göra konstnärliga experiment med sina papper och t.ex. gjort olika tryck i koppartryckpress.

Träramar

Egna ramar har tillverkats av bl.a. träspill och eleverna har sedan ramat in sina pappersverk. Vi har också återvunnit glas från gamla tavlor till våra nya ramar.

Återbruk och hållbarhet

Genom detta projekt har eleverna fått möjlighet att öka sin förståelse för vikten av återbruk och hållbarhet samt lärt sig att det är möjligt att skapa något värdefullt och vackert av material som annars hade slängts bort.

Syftet har också varit att koppla projektet till de sex olika ämnesområdena i elevernas utbildning; estetisk verksamhet, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, natur och miljö, individ och samhälle, språk och kommunikation.

Vi är stolta över våra elever och deras engagemang för miljön, och vi hoppas att detta projekt kommer att inspirera andra att tänka mer kreativt och miljövänligt i sina projekt och aktiviteter.

Utställningen 9/4- 27/4

Plats: HYLLAN Jakobsbergs bibliotek