Gå direkt till sidans innehåll

Unga Entreprenörer i Järfälla 2024

Den 20 februari deltog vi i den årliga mässan "Unga Entreprenörer i Järfälla" i Jakobsberg centrum. Eleverna visade upp sina egna tjänster, produkter och affärsidéer som de utvecklat i sina UF-företag under året. Syftet med mässan utöver att eleverna får visa upp sina UF-företag, är att ge de chansen att öva inför den stora regionala mässan som hålls den 12-14 mars i Westfield Mall of Scandinavia.

Mässan invigdes av kommunstyrelsens ordförande Eva Ullberg (S)

Mässan invigdes av kommunstyrelsens ordförande Eva Ullberg (S) och avslutas med en prisutdelning.

Min kultur

Årets affärsplan
Under Ytan UF

Motivering:

Affärsplanen är grunden i företaget, det är där man beskriver sin verksamhet, dels för sig själv men även för intressenter i omgivningen.

I detta dokument skrivs affärsidén ned, produkten förklaras och som i detta fall beskrivning av hur den tagits fram. Mål med företaget kan utläsas samt prissättning och kostnader som företaget har och allt detta summeras i ett par ekonomiska rapporter.

Alla dessa områden är viktiga att vi på banken får information om för att vi ska förstå företagets verksamhet och behov.

I den här kategorin vinner idag det företag som vi tycker utarbetat en väl strukturerad affärsplan med en röd tråd som ger oss all den information vi behöver.

Företaget som vinner denna kategori har utöver att ta fram en bra affärsplan även tagit fram en väldigt fin produkt som de nu börjar få ut på marknaden. Vi tror på detta företag och önskar er all lycka till framåt.

Tävlingsvärd: Handelsbanken

Årets hållbarhetsprisReCork DSGN UF

Årets hållbarhetspris
ReCork DSGN UF

Motivering:

Företagets idé är sprungen ur en vilja att lösa ett problem, och att ta till
vara på spillmaterial som annars hade hamnat i soporna. Affärsplanen genomsyras av ett starkt miljöengagemang och det finns tydliga kopplingar mellan idé, logga, produkter och hållbarhetsmålen. Det finns även ett genomtänkt arbete med hållbarhet från råvara till leverans.

Genom denna produkt bidrar företaget till ett minskat sopberg och en ökad medvetenhet kring återvinning av resurser. De hjälper människor att göra miljömedvetna val kring sina inredningsprodukter och bidrar till de globala målen.

Tävlingsvärd: Järfälla kommun- enheten för hållbar utveckling

Min kultur UF

Årets BÄSTA produkt
Under Ytan UF

Motivering:

Företaget har visat ett tydligt behov av en produkt för alla åldrar som saknats på marknaden. De har egenhändigt skapat produkten, har god marginal, mycket god försäljning och spännande framtidsplaner.

Tävlingsvärd: Vasafiskerian

Årets säljare Sarah El Achkar

Årets BÄSTA säljare gymnasiet:
SARAH El Achkar (ReCork DSGN UF)

Motivering:
Du mötte min inledande fråga och fångade mig på ett öppet, aktivt och trevligt sätt. Du var stolt över er produkt. Du lyssnade in vad jag ville veta om ert företag och beskrev ert arbete med glädje.

Tävlingsvärd: Järfälla Rotaryklubb

Bästa säljare Anpassad gymnasieskola

Årets BÄSTA säljare Anpassad Gymnasieskola:
Alicia Forsberg och Cornelia Holmberg

Motivering:
Ett fantasifullt sätt att skapa olika produkter genom att vika, forma och klistra i papper

Tävlingsvärd:
Kvarnen Rotaryklubb

Årets entreprenörskapspristagare

Årets entreprenörskapspris
Yiayias Hemligheter UF

Motivering:

Årets entreprenörskapspris kommer att tilldelas ett UF-företag som har visat initiativförmåga , som har en målsättning och har en stor kreativ talang.

Hur får man människor, att sitta runt ett bord tillsammans? Hur kan jag bjuda dig på Vanessas kroppkakor? Varför är det maten eller elden människor samlas kring?

De unga entreprenörer som vi vill uppmärksamma, genom att ge årets Entreprenörskapspris - får oss att njuta av Sotas medovik eller Evas loukoumades eller Kailas sesam kyckling.

Tävlingsvärd: Företagarna i Järfälla och Nyföretagarcentrum i Järfälla

underytanuf

Årets sociala entreprenörer
Under Ytan UF

Motivering:
Företaget vi anser ska vinna årets sociala entreprenörer har imponerat oss med deras strävan att förebygga mot psykisk ohälsa genom deras noggrant uttänkta frågor. Frågorna är kategoriserade i olika svårighetsgrader vilket representeras av de olika färgerna, med det sagt kan man anpassa frågeställningarna utifrån sin relation till spelpartnern. Detta medför att produkten bidrar med en lösning till en samhällsutmaning vi ser öka i dagens digitaliserade värld. Utöver det ser vi en ekonomisk hållbarhet i affärsidén som baseras på deras goda vinstmarginal, breda målgrupp och framtidsutsikter.

Tävlingsvärd: Nordea

Årets hantverk

Årets hantverkare
Under Ytan UF

Motivering:

Med stort mod och genuint samarbete har de skapat ett seriöst relationsspel, som passar alla åldrar och sociala sammanhang. Lägg sociala medier åt sidan och umgås på riktigt en stund.

Tävlingsvärd: Järfälla kommuns näringslivsavdelning

Bakgrund

I Järfälla startade mässan "Unga Entreprenörer i Järfälla" för drygt 10 år sedan. Mässan har arrangerats i IKEA Barkarbys entré samt Jakobsbergs centrum, varav de senaste två åren hållts digitalt pga pandemin. Nu ser vi fram emot att få träffa er på riktigt!