Företagskontakt El

TYDLIG koppling till yrkeslivet

Förra årets studiebesök hos Erikssunds El AB blev en positiv upplevelse för eleverna i årskurs ett från El- och energiprogrammet, Järfälla Gymnasium.

Även i år bjuds samtliga ca 40 elever in till ett studiebesök hos Erikssunds El AB. Under två tillfällen i oktober kommer eleverna besöka företaget. Då kommer de bl.a. att få mer kunskap i hur en arbetsdag för en serviceelektriker kan se ut.

Studiedagen innehåller både information och praktiska prova på övningar. Syftet med studiebesöken är att eleverna ska få en första tidig insyn/kontakt med ett elinstallationsföretag. Förhoppning är att eleverna ska bli mera motiverade och engagerade i sitt yrkesval och studier.

Skolan ser mycket positivt på att eleverna får en tidig kontakt i sin utbildning med arbetslivet genom dessa studiebesök, säger Mathias Andersson, Yrkeslärare, Järfälla Gymnasium.

Vi ser fram emot att få träffa alla elever och att få dela med oss lite av vår kunskap som vi har som elinstallationsföretag, säger Urban Edstedt, VD Erikssunds El AB.

Mathias Andersson
mathias.andersson@jarfalla.se